Danska Wolturnus ägs sedan 2024 av svenska serieförvärvaren Asker Healthcare Group, men har all sin produktion, administration och produkthantering i Danmark, via Wolturnus A/S.
Dotterbolaget i Sverige, Wolturnus AB, har två anställda säljare. Det bolaget ska nu läggas ned.
Produkterna kommer fortsatt att säljas i Sverige och förändringen påverkar inte de svenska kunderna i någon större utsträckning, uppger bolaget.
”Den största förändringen är att vi inte längre har säljare stationerade i Sverige. Det betyder att det kan ta lite längre tid att planera fysiska besök eller produktutprovningar”, skriver Wolturnus på sin hemsida.
De två medarbetarna i Sverige går vidare med andra arbetsuppgifter. En av dem, försäljningschefen Torbjörn Gunnarsson, har arbetat på dotterbolaget i Sverige sedan det grundades 2019. Han har blandade känslor inför förändringen.
– Det är givetvis tråkigt att lämna något man levt och jobbat med under så lång tid, säger han till Medtech Magazine och fortsätter:
– Å andra sidan får man vara pragmatisk dessa dagar i vår bransch, där bolag köper och säljer varandra – går ihop och går isär. Det är något man får vara beredd på.
Torbjörn Gunnarsson går nu över till ett annat danskt bolag inom Asker-koncernen, hjälpmedelsföretaget Mobilex.
Trots nedläggningen räknar Wolturnus med att vara med på Fokus Hjälpmedel-mässan som planerat i Stockholm i november.
Christian Gammelgaard Olesen, direktör för Wolturnus, skriver i ett mejl till Medtech Magazine att orsaken till förändringen är att förenkla den juridiska strukturen.
”Wolturnus finns fortsatt på den svenska marknaden. Vi förenklar vår juridiska struktur, vilket för kunderna innebär att vi – istället för att sälja via ett separat svenskt bolag – nu stödjer dem från vårt danska företag, där vi också utvecklar nya modeller och bygger våra rullstolar. Våra rullstolar är mycket anpassade efter individuella behov, och vi kommer att göra vårt yttersta för att säkerställa att våra kunder inte påverkas negativt. Vi kommer även att bygga partnerskap med återförsäljare i Sverige, vilket vi hoppas ska göra det möjligt att ge våra kunder ännu bättre service genom att vi kan finnas representerade på fler platser”, skriver han i mejlet.
Artikeln uppdaterades 2025-10-22 kl. 14.55