Att tänka på när man köper ergonomisk kontorsstol
Kontorsarbete är oerhört vanligt i Sverige. En stor del av oss svenskar tillbringar tiden sittandes. Detta väcker ofta frågan om vikten av ergonomiska stolar.
Nyttan är inte alltid helt uppenbar, då det är ofta i det långa loppet som man märk den negativa inverkan av långvariga oergonomiska sittställningar. Därför är det på många sätt viktigt att redan i samband med planeringen av en arbetsyta överväga att göra en ergonomisk kontorsstol till en given komponent. Men vad ska man egentligen tänka på när man väljer stol?
För att göra valet så enkelt som möjligt har vi tagit en närmare titt på ergonomiska kontorsstolar för att sätta fingret på vad som särskiljer dem från övriga. Men vi har även funderat lite extra noggrant på vad man egentligen bör tänka på inför sitt köp. Detta för att skapa rätt förutsättningar för ett långsiktigt bra val.
Sex viktiga saker att tänka på
Med ambitionen att det ska bli enkelt för dig att välja så har vi valt att utgå från fem särskild viktiga aspekt. Vilka av dem som väger tyngst i varje enskild situation kan däremot variera.
- Användningsområden: Vad behövs stolen till?
- Komfort: Långvarigt sittande eller behovsanvändning?
- Flyttbarhet: Arbetsstation eller flexibla arbetsuppgifter?
- Material: Viktigt att välja material utifrån skötselförutsättningar
- Kostnad: Viktigt med balans mellan pris och nytta
- Särskilda funktioner: Finns specifika krav?
Dessa punkter är särskilt bra om du vill förankra ditt planerat köp i ett konkret förhållningssätt. Låt oss därför kika närmare på vad det innebär i praktiken.
Klicka här för att läsa mer djupgående om de 6 viktigaste punkter på Swemeds hemsida.