Dialog leder till bättre affärer!

Här skriver Louise Strand, ordf LfU och inköpsdirektör i Region Skåne om hur dialog leder till nytta för affären.

10 mars, 2017 | Redaktionen MedTech Magazine | Kommentera |


Louise Strand, ordf LfU och inköpsdirektör i Region skåne. Och krönikör i MedTech Magazine.

Louise Strand, ordf LfU och inköpsdirektör i Region skåne. Och krönikör i MedTech Magazine.

Affärer mellan näringslivet och offentliga sektorn utvecklas genom dialog. Båda parter har nytta av interaktion, vi inköpare får kunskap om den specifika marknaden och möjliga lösningar som vi omsätter i en smart upphandling. Genom dialog stimuleras fler företag att lämna anbud vilket ökar konkurrensen. Företagen får insikt i den köpande partens behov som leder till bättre erbjudanden. Interaktion mellan upphandlande myndigheter och marknaden är dessutom en förutsättning för innovationer.

Region Skåne avsätter mycket resurser till dialog eftersom det leder till bättre affärer. Resurserna fördelas utifrån den enskilda upphandlingens strategiska betydelse. Ordet dialog kommer från grekiskan och betyder genom samtal. Samtal brukar typiskt sätt hållas muntliga men kan också vara skriftliga. Vi använder såväl muntliga som skriftliga metoder, företrädesvis en kombination av de båda. Vårt dialogbaserade arbete åskådliggörs genom att plottra in dialogmetoderna i inköpsprocessen (se figur). Modellen visar på metoder fördelade under processens delar förberedelse, upphandling och förvaltning.

Request for information är ett skriftligt frågedokument som avser företagens kapacitet, vilka produkter som kan erbjudas och deras egenskaper. Informationen är en viktig in-put till inköparens marknadsanalys. Möten är den ultimata formen av dialog och kan utformas på olika sätt vad gäller agenda, antal deltagare och upplägg.

Dialogprocess. RFI-Request for information och möten. Anbudspresentation och uppföljningsmöten.

Dialogprocess. RFI-Request for information och möten. Anbudspresentation och uppföljningsmöten.

Inköparen skapar utkast på förfrågningsunderlag utifrån verksamhetens behov och in-put från marknaden. Utkastet kan testas av mot marknaden genom extern remiss för att säkerställa en god konkurrens och undvika misstag. Företag är generösa med att lämna värdefulla synpunkter på remisser. Under avtalsperioden är uppföljning av leverans och utveckling av samarbetet en central del i dialogen.

Det finns en rad möjligheter att föra dialog med marknaden utan koppling till specifik upphandling. Vi bjuder regelbundet in till seminarier om att göra affärer med Region Skåne. Information om upphandling och årets Upphandlingsplan presenteras och möjlighet till dialog ges. Region Skåne håller också seminarier om innovationsupphandling. En annan metod är strategiska leverantörsutvecklingsdagar då företag bjuds in till diskussioner med inköpare och ansvariga för delar av verksamheten om trender på respektive marknad och framtida samarbetsformer.

För att utveckla Region Skånes affärer ytterligare har ett Råd för strategisk upphandling skapats som består av 16 medlemmar från olika sektorer som näringsliv, akademin, idéburna och offentliga organisationer samt fackförbund. Samtalen blir dynamiska med den gränsöverskridande mixen av deltagare.

Landstingsnätverket för upphandling, Swedish Medtech, Ledningsnätverket för Medicinsk Teknik och Nätverket för Materialkonsulenterna arrangerar gemensamt Upphandlingskonferensen den 29-30 mars. Programmet har skapats tillsammans och består främst av intressanta talare från industrin och inköpare på landsting och regioner. Konferensen erbjuder en rad tillfällen till dialog bland annat vid gemensamma workshops om aktuella ämnen som t ex ordnat införande av ny medicinsk teknik och utveckling mot bättre affärer.

Jag är övertygad om att det går att utveckla nya metoder och arenor för dialog och filar just nu på en ny idé. Jag hoppas att vi ses på Upphandlingskonferensen och diskuterar optimala former för dialog.

Jag brukar tänka att vår spelplan är stor eftersom all dialog som uppfyller de grundläggande upphandlingsprinciperna och inte förbjuds av LOU är tillåten.

 

 

louise_close

Ge en kommentar

Samtliga kommentar granskas och måste godkännas innan de publiceras på sidan.

Johan Hoglund_vitalis17

Tieto-chef: Kunderna måste våga välja nordiskt

Johan Höglund, nordenchef Tieto Healthcare, intervjuas av Hanna Brodda, MedTech Magazine, för VitalisTV om trender och hur Norden […]

28 april, 2017 | Hanna Brodda | Kommentera |

robot_tv

TV: Roboten Pepper blir oförskämd

Hans Almvide, programansvarig för Vitalis, intervjuas om mässan och framtiden, av Hanna Brodda, MedTech Magazine. Även roboten Pepper […]

27 april, 2017 | Hanna Brodda | Kommentera |

Stora upphandlingar_tv

TV: Ragnar Lindblad, VGR, om 3R-upphandlingen

Per Englund, Innovationsplatsen KS och Ragnar Lindblad, VGR, intervjuas av Hanna Brodda, MedTech Magazine.

27 april, 2017 | Hanna Brodda | Kommentera |

digitala_sjukhus_phlips

TV: Människan och det digitala sjukhuset

Hur förändras vårdpersonalens roll när sjukhuset blir allt mer digitalt?
Leif Tüll på Philips ger svar.
– Man kan aldrig bortse från den mänskliga faktorn.

27 april, 2017 | Redaktionen MedTech Magazine | Kommentera |

vitalistv_17

TV: Starka intryck första dagen

Hanna Brodda sammanfattar intrycken första dagen på Vitalis 2017. Axel Grönlund filmar och redigerar.

25 april, 2017 | Redaktionen MedTech Magazine | Kommentera |