Är mingel förenligt med samverkansreglerna?

Ett mingel är ofta trevligt och bra för relationerna men är det tillåtet enligt samverkansreglerna i samband med produktaktiviteter? Så här säger juristen Julia Öhman om reglerna för företag inom medicinteknik, läkemedel och bioteknik.

28 juni, 2016 | Redaktionen MedTech Magazine | Kommentera |


I samband med en utställningsmässa vill vårt företag bjuda in våra kunder som är hälso- och sjukvårdspersonal på en produktinformationsaktivitet med lite mingel i vår monter. Aktiviteten är förlagd efter mässans normala öppettider men i direkt anslutning till mässan. Är det förenligt med samverkansreglerna?

Julia_öhman450

Julia Öhman, jurist på Swedish Medtech.

Svar: Enligt samverkansreglerna avses med produktinformation sammankomst med information om egenskaper, funktioner och handhavande av medicintekniska produkter. Det rör sig om produktinformation när de aktuella produkterna inte är upphandlade eller finns upptagna i läkemedelsförmånen och ännu inte används av hälso- och sjukvården. Som huvudregel är det tillåtet för industrin att bjuda på måttfull måltid i samband med sammankomst. Ett företags finansiering av en måltid är tillåten om måltid erbjuds i samband med företagets produktinformationsaktivitet och informationen helt utgör den dominerande delen och syftet med arrangemanget. Måltiden ska präglas av måttfullhet. Alkohol får erbjudas men enbart i mycket måttfulla mängder och i samband med måltid.

Arrangemang av det beskrivna slaget är vanligt förekommande i samband med mässor. Produktinformation ska företrädesvis ske till grupp av medarbetare på mottagarens arbetsplats och på arbetstid. Dock bör Produktinformation, av bland annat resurseffektivitetsskäl, kunna hållas i anslutning till mässor men förutsättningarna i Samverkansreglerna ska följas. Företagets produktinformationsaktivitet ska utgöra den dominerande delen och syftet med arrangemanget. Den övervägande delen av sammankomsten måste utgöras av produktinformation annars är det att likna vid ett anordnat socialt arrangemang som mer påminner om en ordinär montervisning. Inslaget av produktinformation måste alltså utgöra den största delen av evenemanget. Minglet får inte vara den huvudsakliga aktiviteten så att produktinformationen bara utgör en mindre del. Aktiviteten måste vara tillräckligt arrangerad och strukturerad för att kunna kategoriseras som produktinformation.

Julia Öhman, jurist på branschorganisationen Swedish Medtech.

vinglas_rose

Ge en kommentar

Samtliga kommentar granskas och måste godkännas innan de publiceras på sidan.

Johan Hoglund_vitalis17

Tieto-chef: Kunderna måste våga välja nordiskt

Johan Höglund, nordenchef Tieto Healthcare, intervjuas av Hanna Brodda, MedTech Magazine, för VitalisTV om trender och hur Norden […]

28 april, 2017 | Hanna Brodda | Kommentera |

robot_tv

TV: Roboten Pepper blir oförskämd

Hans Almvide, programansvarig för Vitalis, intervjuas om mässan och framtiden, av Hanna Brodda, MedTech Magazine. Även roboten Pepper […]

27 april, 2017 | Hanna Brodda | Kommentera |

Stora upphandlingar_tv

TV: Ragnar Lindblad, VGR, om 3R-upphandlingen

Per Englund, Innovationsplatsen KS och Ragnar Lindblad, VGR, intervjuas av Hanna Brodda, MedTech Magazine.

27 april, 2017 | Hanna Brodda | Kommentera |

digitala_sjukhus_phlips

TV: Människan och det digitala sjukhuset

Hur förändras vårdpersonalens roll när sjukhuset blir allt mer digitalt?
Leif Tüll på Philips ger svar.
– Man kan aldrig bortse från den mänskliga faktorn.

27 april, 2017 | Redaktionen MedTech Magazine | Kommentera |

vitalistv_17

TV: Starka intryck första dagen

Hanna Brodda sammanfattar intrycken första dagen på Vitalis 2017. Axel Grönlund filmar och redigerar.

25 april, 2017 | Redaktionen MedTech Magazine | Kommentera |